Conversar, tothom conversa. Ara bé, practicar la conversació
com a art és tota una altra cosa. No hi ha pas tantes persones que posseeixin l'art de la bona conversació. Alguns
creuen que tot el que es necessita per a comunicar-se oralment és algú que
tingui orelles per a escoltar i algú que tingui boca per a parlar. És important
fer-se càrrec de la gran importància que revesteix la conversa en quasi bé tots
els aspectes de la vostra vida (pública i privada).
Per a veure la necessitat de desenvolupar aquest art,
fixeu-vos en la utilitat que té saber conversar quan aneu a una festa, exerciu
qualsevol funció de tipus social o assistiu a una reunió, per posar només
alguns dels exemples més habituals i quotidians.
Sou vosaltres mateixos qui heu de valorar si us convé desenvolupar
o no l'art de la conversa. Hi ha qui té més o menys traça natural a l'hora de
saber exposar oralment les seves idees, de comunicar els seus sentiments, de
convèncer algú d'alguna cosa, etc. Però, tantmateix, sempre hi haurà la
possibilitat de millorar els vostres recursos, de perfeccionar les tècniques
que porten a una gran competència en l'art de la conversa. Es tracta d'un llarg
procés on la pràctica és fonamental.
Els nostres pares i avis probablement gaudien de l'art de la
conversa més que no pas nosaltres, ofegats com estem enmig de les noves
tecnologies de la informació i de la comunicació que, de vegades, ens allunyen
del contacte immediat humà. Les nostres existències estan més controlades que
les d'ells: pels mitjans de comunicació, els jocs electrònics, el ritme de vida
en general.
Si apreneu l'art de la conversació, coneixereu tècniques
bàsiques per parlar i escoltar que poden ser-vos útils en moltes
circumstàncies: des d'una cita amorosa fins a una entrevista feta a un
científic nuclear per parlar del seu treball. Les idees presentades en els
propers apartats poden ser utilitzades amb informació personal.
Elements constitutius
de qualsevol conversa:
Indiquem a continuació un esquema breu de la conversa. Hom
recomana que aneu a una biblioteca o llibreria i cerqueu fonts addicionals
d'informació sobre aquest tema. No deixeu de prendre apunts i prepareu després
una sèrie de pràctiques de conversa.
És necessari considerar els següents aspectes de la
conversa: parlar, escoltar, preguntes, opinions, gestos, aprendre, ensenyar,
encetar conversa.
A més d'un emissor i un receptor, perquè es produeixi una
conversa es fa del tot necessària la presència de:
Les màximes
conversacionals de Grice:
Les normes ocultes
que fan possible la conversa tenen com a fonament, segons H. P. Grice, el
principi de cooperació, segons el qual tots els participants en
l'intercanvi verbal consensuen, de manera no declarada, una sèrie d'aspectes
quan inicien qualsevol acte comunicatiu:
QUALITAT: la informació ha de ser veritable i fiable.
QUANTITAT: no ha de ser escassa ni abundant que resulti
difícil d´assimilar.
RELACIÓ: les respostes han d´estar en el mateix nivell que les
preguntes.
MODALITAT: claredat, ordenació, brevetat, etc, milloren la
comunicació.
En el pla teòric, hem de suposar que els interlocutors
compleixen les normes elementals de comunicació, però aquestes regles sovint es
trenquen i donen lloc als sobreentesos, les insinuacions ambigües, etc.
Font: http://www.catalaonline.com/certificatD/d57.htm
Font: http://www.catalaonline.com/certificatD/d57.htm
No hay comentarios:
Publicar un comentario