BON DIA, VOLS APRENDRE A EXPRESSAR-TE?

Som Gerardo Borrás i Pepe Bresó Beltrán uns alumnes de la asignatura "Iniciació a l´educació literària i lingüística" dins de la Capacitació de Valencia. Volem utilitzar aquest blog per mostrar alguns recursos per a conseguir una bona expressió.

DEFINICIÓ D´EXPRESSIÓ ORAL


L'expressió oral és el conjunt de tècniques que determinen les pautes generals que han de seguir-se per a comunicar-se oralment amb efectivitat, és a dir, és la forma d'expressar sense barreres el que es pensa . L'expressió oral serveix com a instrument per a comunicar sobre processos o objectes. S'ha de tenir en compte que l'expressió oral en determinades circumstàncies és més àmplia que la parla, ja que requereix d'elements "paralingüístics" per a completar la seua significació final. Per açò, aquesta no solament implica un coneixement adequat de l'idioma, sinó que abasta també diversos elements no verbals. La importància d'aquests últims és crucial.

martes, 3 de enero de 2012

PARÀMETRES CONCEPTUALS

En el marc del procés comunicatiu, el domini de l'expressió oral exerceix un paper primordial a l'hora d'aconseguir l'èxit professional. Per a ser eficaç, el llenguatge oral requereix l'aplicació de paràmetres conceptuals, procedimentals i actitudinals. Això explica la preocupació i l'interès recent de les empreses més competitives en aquest camp tècnic específic.
Paràmetres:

La veu

Quina és la importància de la veu en l'ésser humà? És un simple procés mecànic? Té la veu algun tipus d'implicació psicològica? Podríem establir una correlació entre veu i llenguatge? Aquestes són sens dubte algunes de les preguntes formulades amb més freqüència. És evident que les nostres interrogacions són retòriques, en la mesura en què queda fora de qualsevol dubte la importància de la veu en el procés comunicatiu, i la necessitat de modular-la correctament per a reeixir en la nostra comunicació quotidiana.

Vicis

Entre els vicis més freqüents, podem esmentar l'ús abusiu de mots esdrúixols o sobreesdrúixols emprats incorrectament.
Rep el nom de paraula esdrúixola aquella que s'accentua en l'antepenúltima síl·laba.
Rep el nom de paraula sobreesdrúixola aquella que duu l'accent en la síl·laba anterior a l'antepenúltima síl·laba.
De vegades, per cridar l'atenció de l'auditori, pronunciem com a esdrúixoles o sobreesdrúixoles paraules que són planes (és a dir, que s'accentuen en la penúltima síl·laba), o agudes (o sigui, accentuades en l'última síl·laba).
Aquest vici és típic de personalitats autoritàries.

Silencis – tons – matisos

Si bé el llenguatge escrit i l'oral presenten semblances entre si, podem també trobar importants detalls diferenciadors entre ambdós canals. Els silencis, tons i matisos són algunes d'aquestes marques de distinció. De fet, controlar bé els silencis, conèixer les possibilitats dels canvis de to i saber modular la veu per expressar matisos diferents són algunes de les tècniques més utilitzades en la comunicació oral.

La por de parlar

Quan ens hem d'enfrontar a un examen oral, una entrevista laboral, una exposició, una conferencia o un discurs, normalment patim estrès, és a dir, som víctimes d'una energia negativa que ens provoca ansietat i preocupació, o bé temor, manifestació neurofisiològica negativa.
La inhibició de l'expressió oral (fòbia social) no discrimina ni advocats, ni metges, ni polítics, ni docents, ni venedors. De fet, tot aquell que exerceix la paraula parlada com a part de la seva professió pot ser víctima, en major o menor mesura, d'aquest "virus".

Discurs – Improvisació

La improvisació és l'acció de fer alguna cosa sense estudi ni preparació, en el moment que se'n presenta la necessitat. De fet, però, la improvisació és l'art de no deixar-se agafar d'improvís.
Haver de fer un discurs durant un casament, acomiadar uns amics que viatjaran a l'estranger per a estudiar, convertir-se en el portaveu del sentiment col·lectiu de la família durant qualsevol cerimònia festiva o luctuosa... Heus aquí algunes de les situacions en què saber improvisar esdevé necessari.
Heu d'evitar frases del tipus "no vull parlar perquè no he vingut preparat" o "no sé què dir" o qualsevol expressió de caire similar.
Què voleu dir? Com voleu dir-ho? Aquestes són preguntes que us hauríeu de fer abans de qualsevol improvisació.
Per a començar podeu contar una anècdota (tècnica de l'incident), que és un fet viscut i atractiu per al públic, perquè mobilitza els sentits i crea una tensió dinàmica. A més, aquest recurs, que de vegades no aprofitem, és molt útil en tècniques de venda (sempre que sigui verídic i que pugui deixar una lliçó positiva).

Creativitat

Fixeu-vos en aquestes preguntes, que us faran reflexionar sobre la importància de la creativitat en la comunicació oral: Com podem fer un discurs no estereotipat? Com podem expressar idees originals, i no acceptar propostes o conceptes presos per la societat com a totalment correctes? Per què hi ha professionals que són més creatius que els seus col·legues? És necessària la creativitat per a comunicar?
Molts països, empreses i institucions tenen problemes no solament per la ineptitud o la indecència de les seves autoritats o dels seus caps. La poca creativitat és una de les mancances més habituals de l'acte comunicatiu.

Gestos

Es pot tenir una dicció excel·lent, exposar argumentacions inqüestionables però, si no ho acompanyem d'una mímica expressiva i persuasiva que sintonitzi amb el que pensa el cervell i diu la boca, l'harmonia comunicativa no serà òptima. No ho oblideu mai!

Formes d'expressió oral

Complicar una conversació és molt fàcil. El vertader desafiament, per exemple, per a un professional és arribar a establir sintonia amb el client. La conversació pertany a l'oratòria deliberativa, és a dir, aquella en què participen dues o més persones.
Alguns pensadors diuen que escoltar i pensar són dos processos inseparables, previs a l'acte de parlar. Des del punt de vista professional (i personal), escoltar activament és el millor recurs per adoptar una actitud i definir una situació.
Us heu adonat que, molt sovint, les persones, quan prenen un cafè amb un amic, en lloc d'escoltar es dediquen a pensar què és el que volen dir quan ell acabi? No oblideu que saber escoltar és tant o més important que saber parlar (tenim dues orelles i una sola boca! Mirem de ser equilibrats i de respectar els torns de paraula).
Existeixen diferents tècniques d'influència sobre el receptor. Si bé la naturalitat i l'honestedat són imprescindibles per a optimitzar l'art de l'eloqüència és important considerar altres actituds i estratègies que us ajudaran a millorar els vostres actes comunicatius:

- Deixar parlar l'interlocutor. Recordeu que les persones estan acostumades a ser escoltades. Preguntar com, què, per què són paraules clau per a sondejar-los. Per exemple, en una venda, hom pot preguntar-se: "quin aspecte li resulta més atractiu del producte que li ofereixo?". Formular preguntes d'aquesta natura permet detectar necessitats que cal satisfer i, per tant, orientar l'argumentació posterior en aquest sentit.

- Tenir empatia. És una paraula màgica, imprescindible en diplomàcia, mediació o conversació conflictiva, que consisteix a influir en les conductes de l'interlocutor i provocar-li un benestar que el converteix en còmplice i confident.

L'orador com a comunicador

Tota persona que exposa alguna cosa davant un(s) receptor(s) té una intenció bàsica i essencial: comunicar. El seu objectiu immediat és persuadir l'auditori.
Totes les persones desitgen expressar-se; podríem dir que és una mena de principi innat de la natura humana.
La persona que té la paraula, que comunica i que influeix sobre l'auditori, hauria de tenir valors morals i intel·lectuals, assolits mitjançant la preparació i la formació acadèmica duta a terme al llarg de la seva trajectòria professional i personal.

Públic i multitud

El públic és un grup de persones amb l'actitud psicològica que es caracteritza per tenir un esperit crític cap al discurs de l'orador.
Quins són els objectius que hauria de tenir tot orador davant el públic?
1- Entretenir: és absolutament caduc, per exemple, el sistema d'ensenyament basat exclusivament en el dictat d'informació que no va acompanyat de recursos didàctics i lúdics. És cert que no tots els oradors tenen carisma de showman. Però també és cert que, si no s'apel·la a algun efectisme (jocs, acudits, anècdotes, etc.), és molt probable que l'atenció i la comprensió de l'auditori disminueixin considerablement.
2- Informar: implica donar a conèixer fets o dades sense alterar-los per prejudicis o sentiments personals.
3- Convèncer: no significa despullar la gent de les seves idees o dels seus coneixements, sinó complementar-los, reforçar-los o consolidar-los.
4- Motivar: és el més difícil d'aconseguir, ja que implica no sols un canvi d'actitud davant una idea o un concepte, sinó, a més, desencadenar l'acció corresponent.

Llenguatge corporal

Quantes vegades deveu haver dit "sí, l'argument és bo, però (condicionant negatiu), hi ha quelcom que no m'agrada d'aquest individu (o venedor, docent, metge, gerent, etc.)"!
No se sap bé què és, però el cervell detecta un senyal d'alarma. Quin factor, per anomenar-lo d'alguna manera, porta al dubte quan la ment racional aprova una argumentació? És el llenguatge gestual allò que alerta l'inconscient? El cos, parla més que les paraules?
És evident que paraula i gest sovint formen un tàndem indissociable. Controlar el llenguatge corporal és fonamental per a aconseguir una bona comunicació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario